Cultuur & Uitgaan
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

010 Rotterdam Cultuur - Deze zomer, van 19 mei tot en met 12 augustus 2018, neemt het rebelse Weense kunstenaarscollectief Gelatin de grote Bodonzalen van Museum Boijmans Van Beuningen over. De vier Oostenrijkers maken performances en installaties die bol staan van humor, provocatie en absurditeit. 

Het werk van Tobias Urban, Wolfgang Gantner, Florian Reither en Ali Jank was niet eerder in Nederland te zien. Voor het Rotterdamse museum maakt Gelatin een uniek performance-kunstwerk waaraan museumbezoekers actief kunnen deelnemen. Gelatin creëert sensationele situaties waarin mensen een interactie met elkaar aangaan. Met hun optredens en installaties doorbreken de kunstenaars op een radicale manier de dagelijkse routine. Een menselijke verjaardagstaart, een 55 meter lang pluchen speelgoedkonijn in de bergen van Italië of een lift waarin techniek vervangen is door menskracht; het kunstenaarscollectief geeft een humoristische kijk op het leven en zet de wereld op z’n kop, tegen het ongemakkelijke aan. De stunts van Gelatin zijn speels, provocatief en grotesk en slaan een brug tussen de dagelijkse werkelijkheid en het absurde. 

Gelatinesk

Humor en een aanstekelijk enthousiasme voeren de boventoon in het werk van Gelatin. Maar bovenal gaat het om het ‘doen’; om de activiteit, de verrassing en de beleving. Gelatin nodigt het publiek dan ook uit om niet alleen toeschouwer, maar ook actieve deelnemer in het verhaal te zijn. Het beoogde kunstwerk ontstaat feitelijk pas, wanneer het publiek actief gaat deelnemen. Dat meedoen levert bezoekers een gezamenlijke ervaring op, met een heel direct, komisch, bijna surreëel karakter. Ook in Museum Boijmans Van Beuningen kunnen bezoekers deelnemen aan een unieke Gelatineske co-creatie.

de Jong Intra Vakanties - Volgende keer wéér 

Het Weense Aktionisme

De tegendraadse performances van Gelatin hebben een duidelijke basis in de culturele traditie van Oostenrijk. Meer dan schilder- of beeldhouwkunst speelden ‘performing arts’ als toneel, dans en muziek een grote rol in de Oostenrijkse cultuurgeschiedenis. Het werk van Gelatin wordt vaak verbonden met het Weense Aktionisme, een avantgarde stroming die vooral populair was tussen de vroege jaren zestig en de vroege jaren zeventig met kunstenaars als Otto Muehl, Hermann Nitsch en Günter Brus. Kenmerkend voor het Weense Aktionisme waren radicale openbare performances met als centrale thema’s: improvisatie, de centrale rol van het eigen lichaam en het doorbreken van taboes. Gelatin zet deze aanpak voort, op een volledig eigen en ontregelende manier.

Transformerende vorm

De kunstenaars van Gelatin zoeken in hun werk graag de cross over tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en rockmuziek, tussen architectuur en sport, tussen performance en fashion, tussen evenement en discussie. Gelatin is moeilijk te categoriseren. Conservator Francesco Stocchi van Museum Boijmans Van Beuningen vertelt: "Het collectief is als een stuk zeep: telkens als je denkt dat je het vast hebt, glipt het weer een andere kant op, maar het wezen verandert niet." Exemplarisch voor deze transformerende vorm, is de constant wisselende schrijfwijze van hun naam: ‘Gelatin’, maar ook ‘gelitin’ of ‘Gelitin’, net wat voor het viertal op dat moment passend voelt, maar in de kern gelijk.

Spraakmakend werk

Gelatin is uitgegroeid tot het belangrijkste kunstcollectief van Oostenrijk. Sinds 1993 weten de Oostenrijkers een internationaal publiek aan te spreken. Een van de meest spraakmakende projecten van Gelatin stamt uit 2000 toen de groep onder de titel The B-Thing op de 91e verdieping van het World Trade Centre Building in New York een raam verwijderde en een smal tijdelijk balkon bevestigde. Andere opvallende projecten waren een zwemtocht door de grachten van Venetië voor de Biennale (Nellanutella, 2001), een zelfgebouwde raket in Zuid-Korea (True Love IV, 2002), een menselijke verjaardagstaart in Londen (Gelatin at the Shore of Lake Pipi Kacka, 2003) en een achtbaan van plastic buizen en hout in Milaan (Otto Volante, 2004). In het jaar 2005 ontstond een gigantisch menselijk kopieerapparaat (Tantamounter 24/7, 2005), en een 50 meter lang roze pluchen konijn op een berghelling in Italië (Hase / Rabbit / Coniglio, 2005).

Ook creëerde Gelatin samen met het publiek een zeven meter hoge sculptuur van bevroren urine voor de eerste Biennale van Moskou (Zapf de Pipi, 2005). Opvallend was ook de roeivijver compleet met bootjes op een plat dak bij de Hayward Gallery, London (Normally, Proceeding and Unrestricted With Without Title, 2008), een sculptuur van een gigantische neus in het landschap van het Oostenrijkse Sankt Lorenz (The Wahauer Nase, 2014), honderden lichtgevende ballonnen in een grot in Puerto Rico (Cave Show, 2014) en een lift werkend op menselijke spierkracht in Wenen (Human Elevator, 2016). In hun laatste installatie in Fondazione Prada in Milaan, geeft Gelatin een eigenzinnige interpretatie van een drietal klassieke architectonische archetypes: een obelisk, een triomfboog en een Colosseum-achtige structuur (Pokalypsea Apokalypse Okalypseap, 2017). 
Ook de installatie die de kunstenaars van Gelatin zullen maken in Museum Boijmans Van Beuningen, belooft de gewoonlijke gang van zaken in het museum op een prikkelende manier te doorbreken. 

 

Over Museum Boijmans Van Beuningen 

Bosch, Rembrandt, Van Gogh, Dalí en Dutch Design; een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen is een reis door de geschiedenis van de kunst. Nederlandse en internationale topstukken geven een overzicht van de vroege middeleeuwen tot de 21ste eeuw. Kunstwerken van o.a. Monet, Mondriaan en Magritte tonen het ontstaan van het impressionisme en modernisme. Het museum bezit een van de grootste collecties surrealisten ter wereld en een bijzondere Engelse en Amerikaanse popart-verzameling met werken van o.a. Tilson, Warhol en Oldenburg. Bovendien is het museum dé plek voor vormgeving en design; van middeleeuwse kannen en glas uit de Gouden Eeuw, tot meubels van Rietveld en hedendaags Dutch Design. Museum Boijmans Van Beuningen is een veelzijdig en eigenzinnig museum in het hart van Rotterdam. De komende jaren zal het museum niet alleen zijn collectie en tentoonstellingen tonen aan zijn bezoekers, maar ook bouwen aan een toekomstbestendig museumgebouw én het eerste voor publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld.

Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur
Toegangsprijs: 17,50 euro, jongeren t/m 18 jaar gratis toegang
Museumpark 18-20, Rotterdam

Klik hier voor meer info.

Cultuur Uitgaan Entertainment Media

Cultuur Uitgaan Media

16 december 2018

Categorieën Cultuur & Uitgaan en Entertainment Media op NLMagazine

Center Parcs

Heineken