google.com, pub-8750051632471764, DIRECT, f08c47fec0942fa0 The Hoodie

Cultuur & Uitgaan
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Het laatste politieke kledingstuk

010Rotterdam Kunst/Cultuur - De hoodie is alomtegenwoordig - hij verschijnt op straat, op sportvelden en langs de lijn, op de catwalk, kantoor, in de club, de protestmars, het vliegtuig of de werkplaats. Voor sommigen is het niets meer dan een makkelijk en comfortabel kledingstuk, terwijl de hoodie voor anderen gepaard gaat met allerlei maatschappelijke en culturele connotaties. Het is, mogelijk, het laatste politieke kledingstuk.

De hoodie roept een breed scala aan emoties op, waaronder angst, jaloezie, kameraadschap en zelfs woede. In bepaalde gevallen, kunnen de vooroordelen die aan het kledingstuk verbonden zijn, zelfs het leven van de drager kosten. In de tentoonstelling The Hoodie, die wordt samengesteld door schrijver en curator Lou Stoppard, staat de trui-met-capuchon als ‘verhalenverteller’ centraal, en dient het als vehikel voor verschillende debatten en discussies.

Tientallen hoodies bevragen jouw perspectief
De tentoonstelling is een prikkelende mix van kunstwerken, kledingstukken, publicaties, digitale opnames, socialmediaposts en andere voorwerpen. Ze dagen de bezoeker uit om stil te staan bij hun eigen positie ten opzichte van de hoodie. De tentoonstelling toont ruim 100 bijdragen van tientallen kunstenaars, ontwerpers en fotografen.
 
Curator Lou Stoppard
“De hoodie is een complex kledingstuk, zowel enorm populair als, in sommige contexten, erg controversieel. Het vertelt verhalen die onze tijd kenmerken: over sociale ongelijkheid, jeugdcultuur, subcultuur, politiegeweld, racisme, privacy, angst en stijl. Voor sommigen betekent de hoodie niet meer dan comfort, anderen worden gedwongen eerder genoemde thema’s in acht te nemen. Zij kennen de ervaring van een zekere profilering, stereotypering of controle maar al te goed. De betekenis van de hoodie als symbool van hedendaagse cultuur, wordt in de tentoonstelling onderzocht, aan de hand van de briljante bijdragen van de deelnemende kunstenaars en vormgevers.”
 
Met bijdragen van Rick Owens, VETEMENTS, C.P. Company, Off-White, Lucy Orta, Devan Shimoyama, Prem Sahib, Sasha Huber, John Edmonds, Exactitudes, Aitor Throup, Campbell Addy, Thorsten Brinkmann, Tiane Doan Na Champassak, IGNAZ, Daniëlle van Ark, Wouter Paijmans, Lisette Appeldorn, Dana Lixenberg, Vexed Generation, David Hammons, David Casavant, Shirley Baker, Champion Archive
 
Artists commissions in première
Speciaal voor de tentoonstelling werden twee kunstenaars uitgenodigd om nieuw werk te maken met betrekking tot de hoodie. De uitkomsten zijn voor het eerst te zien in de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut.
 
Bogomir Doringer (Belgrado, Servië, 1983) onderzoekt in een reeks videowerken hoe de hoodie zich manifesteert in de media en beeldcultuur. Vanuit de visie van de kunstenaar snijden de beeldessays verschillende thema’s aan en bieden ze een aanvullende kritische noot met betrekking tot de andere objecten binnen de tentoonstelling.
 
De in Rotterdam gevestigde kunstenaar Angelica Falkeling (Degerfors, Zweden, 1988) maakt een installatie die het materiaal waarvan de meeste hoodies zijn gemaakt centraal stelt: katoen. In een site-specific werk onderzoekt Falkeling de sociale en klimatologische impact van de katoenindustrie.
 
The Hoodie Unraveled
In aanloop naar de tentoonstelling lanceert Het Nieuwe Instituut een speciaal Instagram-account: TheHoodieUnraveled. Het account vormt een digitale extensie van de tentoonstellingsruimte en wordt beheerd door curator Lou Stoppard, Rotterdams cultuur- en ontwerpcollectief Concrete Blossom, kunstenaar-onderzoeker Chinouk Filique de Miranda en Het Nieuwe Instituut. TheHoodieUnraveled is erop gericht het doorlopende (visuele) onderzoek naar The Hoodie een publieke gedeelde plek te geven. Na afloop van de looptijd van The Hoodie bij Het Nieuwe Instituut vervult het account ook een archieffunctie.
 
The Politics of Value Creation
In samenwerking met het Rotterdamse collectief Concrete Blossom, dat in verschillende situaties onder meer als ontwerpstudio, uitgeverij en cultureel platform opereert, organiseert Het Nieuwe Instituut een serie verdiepende evenementen, masterclasses, lezingen en panelgesprekken om de gelaagdheid rondom de hoodie te ontleden. Het programma geeft het woord aan vaak niet gehoorde experts, op basis van hun geleefde ervaringen.
Binnen het thema ‘The Politics of Value Creation’ onderzoekt het publieksprogramma hoe verschillende groepen in de samenleving betekenis geven en waarde hechten aan de hoodie.
Hierbij vertrekken zij vanuit de stad Rotterdam, vanuit de geleefde ervaringen van haar bewoners, en vanuit een kritische blik op de positie die Het Nieuwe Instituut inneemt in het aandragen van deze tentoonstelling.

1 december 2019 - 12 april 2020
Het Nieuwe Instituut, Rotterdam
www.hoodie.hetnieuweinstituut.nl
instagram.com/thehoodieunraveled/

REIZEN & STEDENTRIPS & VLIEGTICKETS & VERHUUR

Reizen & Stedentrips & Vliegtickets & Verhuur

DJ Guide Rotterdam

Uitgaan

Advertentie