Economie & Duurzaamheid
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

010 Vlaardingen Duurzaamheid - Een gootje hier, een straatkolk daar. Bij een flinke regenbui zorgen we er met elkaar wel voor dat dat water zijn weg vindt. Maar plotselinge extreme hoosbuien, dat is andere koek. Een hele uitdaging in de stad om al dat water goed weg te laten stromen en de voeten droog te houden. Blauwe daken laten regenwater gefaseerd de grond of het riool in vloeien.

Nieuwbouwproject Mariskwartier heeft het eerste blauwe dak van Vlaardingen.

In een eeuw tijd is de hoeveelheid neerslag in Nederland met ruim een kwart gestegen. Bovendien zijn er steeds meer hevige regenbuien waarbij in korte tijd heel veel water naar beneden komt zetten. In een omgeving die dichtbebouwd is, met verharde straten en betegelde tuinen, kan het regenwater moeilijk de grond insijpelen. Water dat niet in de grond weg kan zakken en niet in onze sloten terechtkomt, moet via het riool wegstromen. De capaciteit van het riool is echter beperkt en het komt steeds vaker voor dat het riool al dat regenwater niet meer aan kan. Het water staat dan als het ware in de file te wachten tot het door de riolering kan worden afgevoerd.

 

Mariskwartier

We zoeken dus steeds naar mogelijkheden om regenwater in goede banen te leiden. De aanleg van blauwe daken kan buurten meer ‘klimaatbestendig’ maken. Een blauw dak houdt regenwater vast en laat het vertraagd afvoeren. Zo krijgt het riool bij extreme regenbuien langer de tijd om het overige water te verwerken.

Het lagere appartementengebouw van nieuwbouwproject Mariskwartier heeft het eerste blauwe dak van Vlaardingen. Het Mariskwartier bestaat uit eengezinswoningen en appartementen. Het blauwe dak is op het lagere appartementencomplex van het project aangelegd en kan 25.000 liter aan regenwater opvangen.

Verkeersdrempels tegen waterstroom

Overigens is het niet de enige maatregel in het Mariskwartier tegen wateroverlast bij zware regenval. Op de bouwlocatie moest de grond opgehoogd worden. Hierdoor is een hoogteverschil ontstaan tussen de nieuwe en de omliggende, bestaande straten. Omdat water van hoog naar laag stroomt, zou het water afstromen naar laaggelegen straten. Om dit te voorkomen worden verkeersdrempels geplaatst op strategische plekken. Tussen de nieuwe en bestaande straten komt een extra bergingsriool. Op deze manier is in de nieuwe buurt maximaal ingezet op een goede afvoer en verwerking van regenwater.

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

REIZEN & STEDENTRIPS & VLIEGTICKETS & VERHUUR

Reizen & Stedentrips & Vliegtickets & Verhuur

Advertentie