google.com, pub-8750051632471764, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Het Wereldmuseum opent op 1 oktober met maar liefst drie tentoonstellingen Dossier Indië, Merdeka en Remix Rotterdam

Politiek & Maatschappij
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

010Rotterdam Cultuur/Maatschappij - De foto’s en beelden die gastconservator Thom Hoffman laat zien in Dossier Indië en de Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin in Merdeka zijn met elkaar verbonden in een tentoonstelling in het Wereldmuseum in Rotterdam. Het laat een unieke verzameling beelden zien over de geschiedenis van koloniaal Indonesië tot 1949 en de koloniale erfenis van Indonesië en Nederland vandaag de dag.

Dossier Indië i.s.m. gastconservator Thom Hoffman
Het Wereldmuseum vroeg Thom Hoffman als gastconservator voor de tentoonstelling Dossier Indië. De bekende acteur, fotograaf en documentairemaker verdiept zich al meer dan 25 jaar in de geschiedenis van “Nederlands-Indië”. Voor de Beeldbank BBNI is Hoffman bezig met het ontsluiten van duizenden foto’s en filmfragmenten. En als gasthoogleraar aan de TU Delft en Universiteit van Tilburg deed hij met studenten onderzoek naar deze historische periode.

Dossier Indië toont de geschiedenis van het gekoloniseerde Indonesië. De tentoonstelling laat zien hoe er door fotografen uit de negentiende eeuw bewust én onbewust een mythisch beeld van de kolonie is gecreëerd. De vroegste foto’s schetsen een droombeeld van een prachtig Indië. Maar gaandeweg veranderen de foto’s van karakter en ontstaat er een scherper beeld van de maatschappelijke verhoudingen. Het perspectief verschuift van de Nederlandse kolonialen naar de gekoloniseerde Indonesiërs.
Hoffman: Voor mij is fotografie een venster op de geschiedenis. Elke foto beschrijft een relatie. En elke Indische foto beschrijft voor mij de relatie tussen de Nederlanders en de Indonesiërs, met wie wij een emotioneel verleden delen.

Merdeka van de Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin
De Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin (1987) maakte naam met Societies, een fotoserie over subculturen, waaronder jeugdgroepen en beruchte bendes. Voor het Rijksmuseum in Amsterdam maakte hij in 2018 de fototentoonstelling Document Nederland over cafés en hun stamgasten, klanten en kasteleins.
Met het Wereldmuseum kijkt Samidin in zijn nieuwe fototentoonstelling verder dan het jaar 1949. Samidin heeft roots in Indonesië en maakte in opdracht van het museum de fotoserie Merdeka, waarvoor hij naar Indonesië reisde.
Merdeka, dat vrijheid/onafhankelijkheid betekent, is een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en het Nederland van vandaag de dag. Zijn foto’s laten beelden zien die we ook terugvinden in de tentoonstelling Dossier Indië, zoals het eiland Onrust. Toen een totaal andere betekenis dan nu.
Op zondag 6 oktober organiseert het Wereldmuseum een intieme meet en greet met de fotograaf waar hij zal vertellen over zijn reis.

Ook in het Wereldmuseum – Remix Rotterdam en Superstraat
Na de grote verbouwing in het Wereldmuseum zijn Dossier Indië en Merdeka samen met de kindertentoonstelling Superstraat en de samenwerkingstentoonstelling met het Boijmans-van Beuningen Remix Rotterdam, één van de eerste tentoonstellingen van het gloednieuwe museum.

Locatie: Wereldmuseum, Willemskade 25, 3016 DM  Rotterdam

Reizen & Stedentrips & Vliegtickets & Verhuur

Politiek & Maatschappij

Politiek Maatschappij Wetenschap Techniek

Categorieën Politiek Maatschappij Wetenschap Techniek op NLmagazine

Advertentie